Aanbod

Ons aanbod

Wij bieden perspectief aan kinderen vanaf de basisschoolleeftijd tot en met (jong)volwassenen met een autisme spectrum stoornis (ASS), angststoornis of vergelijkbare kenmerken en die ernstig belemmerd worden in hun ontwikkeling op een of meerdere levensgebieden. Door problemen op het gebied van sociale en praktische zelfredzaamheid zien we (dreigende) schooluitval en/of uitval op andere ontwikkelingsgebieden. Hierdoor kunnen deze jongeren en jong(volwassenen) in een isolement raken. Er is een disbalans tussen vaardigheden en ontwikkelingstaken. De vaardigheden die nodig zijn om deel te nemen aan onderwijs of arbeid, zijn onvoldoende ontwikkeld en het gevolg hiervan is dat de jongere onvoldoende tot ontplooiing komt. Wij zijn er voor kinderen, jongeren en (jong)volwassenen maar ook voor hun gezinssysteem en/of netwerk.

Ons aanbod wordt gefinancierd vanuit de Jeugdwet en/of WMO. Dit verschilt per gemeente. De aanmeldmedewerker in de regio weet welke mogelijkheden er in jouw gemeente zijn.

  • begeleiding: individuele specialistische begeleiding; systeembegeleiding
  • educatie: Educatieve dagbesteding; Traject Educatieve Ontwikkeling (TEO)
  • analyse: Meer Inzicht in Leer Strategieën (MILS); Domein Overstijgende Analyse (DOA)

Individuele specialistische begeleiding

Onze begeleiding sluit aan op de leefwereld van de jongeren en (jong)volwassenen van 6 tot en met 23 jaar. Vanuit hun eigen perspectief geven wij handvatten om te leren omgaan met situaties en belemmeringen die zij in hun dagelijks leven tegenkomen. De begeleiding wordt afgestemd op hun zorgbehoefte en zorgvraag en op het betrokken systeem en sluit aan bij de situatie van de jongere of (jong)volwassene.

Het opbouwen van een werkrelatie en investeren in contact staan centraal. Waar van toepassing wordt tijdens de begeleiding altijd aangesloten bij de behandeldoelen vanuit de GGZ-behandelaar, de onderwijsdoelen vanuit de onderwijsinstelling of de doelen vanuit de arbeidsintegratie.

Activiteiten:

  • Individuele begeleiding in de directe leefomgeving.
  • Individuele begeleiding in de school-, arbeids- of dagbestedingsomgeving.
  • Sociaal activerende activiteiten ter vergroting van de sociale redzaamheid en voorkomen van sociaal isolement. (Indien mogelijk en wenselijk wordt de begeleiding die in de directe leefomgeving van de jongere geboden wordt, gecombineerd met individuele begeleiding en sociaal activerende activiteiten op een van onze locaties in de eigen regio. Deze activiteiten sluiten aan bij de doelen uit het individueel ontwikkelplan en worden individueel of samen met enkele andere jongeren en (jong)volwassenen ondernomen.)

De begeleiding is gericht op:

  • Het in kaart brengen van beschermende en belemmerende factoren van de jongere of (jong)volwassene en het systeem.
  • Het vergroten en versterken van de protectieve factoren door het creëren van succeservaringen.
  • Het ontwikkelen en versterken van voorwaarden die nodig zijn om tot school, arbeid of andere dagbesteding te komen. Bijvoorbeeld plannen, organiseren, communicatie met volwassenen en leeftijdsgenoten of angsten hanteerbaar maken.
  • Psycho-educatie voor de jongere of (jong)volwassene en het gezin.

Systeembegeleiding

Als er sprake is van psychiatrische problematiek bij een kind, is het vaak moeilijk de balans te vinden binnen het gezin. Systeembegeleiding (ouder- of gezinsbegeleiding) kan helpen bestaande gedragspatronen in het gezin te veranderen, zodat bijvoorbeeld minder conflicten ontstaan of dat er meer ruimte ontstaat voor de gezinsleden.

Educatieve dagbesteding

Wanneer sprake is van (dreigende) langdurige schooluitval of sociaal isolement, kan educatieve dagbesteding een waardevolle stap zijn richting herstel en positieve ontwikkeling. Dit traject is bedoeld voor kinderen, jongeren en (jong)volwassenen bij wie de ontwikkeling stagneert op school en/of op andere levensgebieden.

Samen met de jongere, ouder(s)/verzorger(s) én school verkennen we wat nodig is om weer aan te sluiten bij onderwijs en maatschappij. Daarbij staan de talenten, mogelijkheden en behoeften van de jongere centraal. We zoeken actief naar manieren om die talenten in te zetten en zo weer perspectief te bieden.

Educatieve dagbesteding vindt plaats op één van onze locaties in de regio, onder begeleiding van vaste professionals. De begeleiding sluit aan bij het niveau, tempo en leerstijl van het kind of de jongere. Er wordt een combinatie van educatieve dagbesteding met individuele specialistische begeleiding geboden en, waar nodig, systeembegeleiding. We werken nauw samen met scholen, behandelaren en gemeenten om een breed gedragen ontwikkelplan te realiseren.

Bij Horizon begeleiding is het doel van educatieve dagbesteding tweeledig:

1. De jongere ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling, zodat terugkeer naar regulier of speciaal onderwijs, of een stap richting arbeid, haalbaar wordt.

2. Bevorderen dat de jongere zich evenwichtig kan handhaven in de thuissituatie of woonsituatie.

We zijn 52 weken per jaar open, zodat we continuïteit en stabiliteit kunnen bieden. Daarnaast werken we bewust in kleinschalige groepen met ruimte voor individuele trajecten wanneer dat beter aansluit.

Voor meer informatie: Download hier onze Brochure Educatie



MILS

Wat is de MILS?

  • MILS betekent ‘meer inzicht in leerstrategieën’.
  • Onderzoek naar zes leervoorkeuren (woordslim, stappen denken, beweging, luisterslim, beeldslim, samen leren).
  • Het MILS-onderzoek geeft inzicht in hoe iemand informatie het beste verwerkt en het meest efficiënt leert.

Voor wie is de MILS?

De MILS is (bij Horizon begeleiding) voor jongeren (vanaf 9 jaar) die:

  • Het gevoel hebben vast te lopen op school bij bijvoorbeeld de uitleg van de docenten, het leren van toetsen of het uitvoeren van schoolopdrachten.
  • Overgaan naar een andere onderwijsvorm en behoefte hebben aan meer inzicht in eigen kunnen en bijpassende strategieën.

Wat levert de MILS op?

  • Meer inzicht in eigen leervoorkeuren.
  • Bevestiging van wat al goed gaat.
  • Optimaal leren en informatie opnemen: meer zelfvertrouwen.
  • Betere communicatie tussen kind, ouder(s) en docenten.
  • Werkt mee aan betere schoolprestaties.

Domein Overstijgende Analyse (DOA)

Door middel van een brede analyse wordt een realistisch ontwikkelingsperspectief in kaart gebracht en advies op maat gegeven over welke vorm van begeleiding het meest passend is, eventueel in combinatie met educatie of (passend) onderwijs.

Doelgroep
Kinderen en (jong) volwassenen van 6 tot en met 27 jaar die dreigen uit te vallen op school, werk of dagbesteding waarbij het voor de omgeving niet duidelijk is welke domein overstijgende hulp nodig is om hen weer op weg te helpen en in ontwikkeling te brengen.

Met een DOA wordt in kaart gebracht welke factoren leiden tot de (dreigende) stagnatie in het functioneren, wat de oorzakelijke en in stand houdende factoren van het belemmerende functioneren zijn en welke beschermende factoren aanwezig zijn.

Daaruit volgt een advies voor het op passende wijze aansluiten bij de mogelijkheden en stimuleren van de ontwikkeling. Uitgangspunt hierbij zijn de kwaliteiten, talenten en krachten van de jongere.

Kunnen wij je helpen? Neem gerust contact met ons op.

Bel: 0592 – 24 12 16 of stuur een e-mail